Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Photoshop

Logo of Adobe Photoshop.Image via Wikipedia

Photoshop? Mende photoshop tu? Tau tak? Korang penah tak saje2 bukak software ni mase korang on laptop or pc tapi tak tau nak wat ape dengannye? …..

Well …. Adobe Photoshop @  biasa disebut Photoshop, adalah penyunting grafik yang dikembangkan dan diterbitkan oleh Adobe Systems yang dikhaskan untuk penyuntingan foto/gambar dan pembuatan kesan gambar. “Photoshop” bermaksud “kedai foto” dalam Bahasa Inggeris. Perisian ni banyak digunakan oleh jurugambar digital dan perusahaan iklan sehingga dianggap sebagai pasaran utama untuk perisian pengolahan gambar, dan, bersama Adobe Acrobat, dianggap sebagai produk terbaik yang pernah dihasilkan oleh Adobe Systems. Versi kelapan aplikasi ini disebut dengan nama Photoshop CS, versi kesembilan disebut Photoshop CS2 dan seterusnya.
Photoshop boleh digunakan pada Microsoft Windows, Mac OS X, dan Mac OS; versi 9 ke atas juga dapat digunakan oleh sistem operasi lain seperti Linux dengan bantuan perisian tertentu seperti CrossOver….
Tu antara serba sedikit ape yang dikatakan tentang photoshop…..
Software ni kena belaja dulu cara nak gunenye, kalau tak memang payah. Sebenarnye tak de la payah mane pun. Bagi yang nak effect yang bagus, Photoscape jugak boleh digunakan untuk mengedit gambo. Software ni lebih mudah penggunaanya kalau nak compare ngan Photoshop. Fungsinye pun agak banyak, memang senang la kirenye.. kalau photoshop pulak, efek yang kite nak, kite kene wat senirik..manual la maknenye…tapi photoshop  lebih banyak effect yang menarik kite dapat wat , senang cite, search kt internet kalau nak tau detail sal PS neh...hehe..
Rugi kalau ade software photoshop kat laptop tapi tak digunekan... ;)

Enhanced by Zemanta

Catat Ulasan for "Photoshop"